dinsdag 27 januari 2015

Studie Ontwijkend Gedrag: mijn tips

Volgens mij heeft elke student er last van en het wordt alleen maar erger naarmate de deadline nadert: studie ontwijkend gedrag. Spontaan opruimacties, plotselinge honger en het contact checken van social media. Komt het je bekend voor? Ook ik heb er last van en op de uni hebben ze een soort mini cursus georganiseerd hoe je dit probleem zo veel mogelijk kan beperken. Lees verder voor mijn tips:

:') yes


Tip 1, de juiste studieplek:
Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Ruim van te voren je kamer op of ga bijvoorbeeld naar de bibliotheek of andere stille leerruimtes. Probeer verschillende plekken uit en kijk wat voor jou het beste werkt.

Tip 2, geen internet:
Mijn allergrootste afleiding is internet. Dus hoe moeilijk het ook is, sluit jezelf even af van Whatsapp, Facebook enz. Ook probeer ik als het kan mijn computer uit te laten. Het is zo makkelijk om even je mobiel te pakken als het stuk wat je aan het lezen bent saai is.

Tip 3, leer in blokken:
Tentamenstof of een verslag lijkt is vaak heel veel werk. Niet bepaald motiverend. Probeer de hoeveelheid in te delen in kleinere stukjes. Zo is het vaak een stuk overzichtelijker.

I can, I will, I did it :) | via Facebook

Tip 4, plannen:
Echt het allerbelangrijkste wat ik heb geleerd na deze cursus. Dit scheelt je zoveel tijd en vooral stress. Deel eerst de leuke dingen in zoals een avond met vriendinnen of verjaardagen. Daarna de belangrijkste opdrachten. Verdeel tenslotte de blokken over de overige vrije tijd. Plan ruim in en zorg voor eventuele inhaal tijd. Zo gooi je je planning niet meteen na een paar dagen in de prullenbak.

Tip 5, pauzes:
Realistische plannen is wel zo fijn en ook pauzes horen hierbij. De meeste mensen kunnen zich 20 tot 45 minuten goed concentreren. Daarna heb je even een break nodig. Het klinkt misschien stom, maar zet een timer. Zo hoef je niet op de klok te kijken hoe lang je al bezig bent met leren. Als de timer afgaat heb je recht op 5 tot 10 minuten pauze en kun je weer verder.

Tip 6, afstrepen:
Niets is fijner dan van die eindeloze lijst iets afstrepen. Dus maak een to do list en beloon jezelf met het doorstrepen als je iets af hebt. Als je niet zo fan bent van papier kun je ook de app Wunderlist gebruiken. Deze app kun je zowel voor je computer als je mobiel downloaden. 

Toeiie

Tip 7, beloning:
Na een week hard leren of na avonden lang zwoegen is het tijd om eindelijk te ontspannen en iets leuks te doen. Plan een dagje shoppen of ga gezellig wat drinken met vriendinnen om het te vieren!

Dit waren een paar van mijn tips tegen studie ontwijkend gedrag. Natuurlijk zul je er altijd wel last van houden, maar hopelijk scheelt dit al een hoop. 

Wat doe jij om niet te hoeven studeren? En wat zijn jouw tips?

Liefs,
Ryanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten